Zo'n 27 jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met het fenomeen computers via een afgedankte 386-er. Al snel ontstond er een soort haat liefde verhouding met het apparaat dat precies deed wat je vroeg, maar niet altijd wat je bedoelde. Opleidingen, cursussen en zelfstudie zorgde ervoor dat het apparaat en ik elkaar heden ten dage goed begrijpen.

Vroeger
In vroegere tijden kocht men een computer ook een beetje voor de hobby. Avonden lang werd over problemen nagedacht en na lang ploeteren en proberen kon met enige trots de oplossing voor het probleem gemeld worden. Deze tijden zijn voorbij. De computer is gebruikersvriendelijker geworden en kreeg daardoor het predikaat gebruiksvoorwerp waar weinig mensen meer buiten kunnen.
Door de toegenomen gebruikersvriendelijkheid is minder kennis vereist om met de computer te kunnen werken. Hierdoor is de computer voor veel mensen een bruikbaar voorwerp geworden. In de loop der jaren is ook het toepassingsgebied van de computer groter geworden. Kijk bijvoorbeeld naar digitale fotografie, internet, e-mail en het (draadloze)computernetwerk thuis . Daarbij heeft niet iedereen evenveel interesse in de achterliggende techniek van de computer. Alles bij elkaar heeft het ertoe geleid dat steeds meer mensen minder (basis)kennis van de computer hebben.

Computerhulp aan huis
Vanuit deze gedachte is een nieuwe bedrijfstak in de ICT ontstaan, voor het gemak computerhulp aan huis genoemd. Een dienst, beschikbaar voor de particuliere -en de kleine zakelijke computergebruiker. Ook PC-Bollenstreek is een bedrijf dat zijn dienstenpakket heeft toegespitst op deze groep computergebruikers.